W wyniku licznych badań i analiz naukowcy dowiedli, że ponad 65% konsumentów uważa kolor za najistotniejszy element motywujący do zakupu. Dowiedziono również, że określone barwy przyczyniają się do określonych zachowań konsumenckich, dlatego dziś tak wielu producentów przywiązuje szczególną uwagę nie tylko do jakości swojego produktu, ale również do sposobu jego opakowania.

www.packagingoftheworld.com

Szarość vs. paleta barw

Kiedyś na półkach sklepowych występowały produkty w opakowaniach o jednolitych kolorach. Wówczas opakowania pełniły wyłącznie funkcję ochronną, dlatego nie przywiązywano większej uwagi do designu i stylistyki opakowania. To czasy, gdy na półkach sklepowych dominowały szarości i różnorodne odcienie bieli. Jednak wraz ze wzrostem świadomości znaczenia kolorów oraz rozwojem technologicznym, producenci zyskali możliwość pakowania swoich produktów w bardziej przyjemne dla oka opakowania, których wykorzystanie miało istotny wpływ na wzrost generowanej sprzedaży. Wśród pierwszych firm, które dostrzegły siłę drzemiącą w stylistyce opakowania, były marki takie jak Jack Daniel’s oraz Coca-Cola. To właśnie one sprawiły, że branża kolorowych opakowań zaczęła nabierać ogromnego rozpędu.

www.thedsgnblog.com

Jak działa opakowanie produktu?

Dziś niezwykle kolorowe opakowania nikogo już nie dziwią. Nie oznacza to jednak, że nie mają one wpływu na naszą podświadomość. W przypadku opakowań najczęstszym zabiegiem jest zastosowanie kontrastowych i wyrazistych kolorów, które skutecznie wyróżnią produkt spośród masy innych. Producenci doskonale wiedzą o tym, dlatego zatrudniają zespoły grafików komputerowych, którzy specjalizują się projektowaniu opakowań. To ludzie, którzy w swojej pracy wykorzystują psychologiczne znaczenie barw. W zależności od tego, jakie emocje chce się wywołać u odbiorcy, wykorzystywane są barwy o określonej charakterystyce. Czy wiecie, jakie skojarzenia wywołują poszczególne kolory?

– niebieski: świeżość, czystość, harmonia, zaufanie, wolność,
– czerwony: Radość, ciepło, pożądanie, odwaga,
– zielony: bezpieczeństwo, zdrowie, świeżość, nadzieja,
– żółty: Rozsądek, radość, optymizm, impulsywność,
– pomarańczowy: witalność, pełnia życia, obfitość,
– fioletowy: mistycyzm, głębia, bogactwo,
– biały: czystość, aktywność, szczęście, niewinność,
– czarny: tajemniczość, elegancja.

www.thedsgnblog.com

Jeżeli poznaliście już emocje wywoływane przez poszczególne barwy, spójrzcie na opakowanie dowolnego produktu, który znajduje się teraz w zasięgu Waszego wzroku. Czy przedstawione na tym opakowaniu kolory odzwierciedlają charakter marki lub jej produktu? Jesteśmy przekonani, że tak! To bez wątpienia najlepszy dowód potwierdzający tezę, że kolorowe opakowania są istotnym źródłem informacji o produkcie służącym do promocji marki.