Odpowiedzialny biznes gastronomiczny

Prowadzenie restauracji jest trudnym zadaniem. Na barkach restauratora ciąży duża odpowiedzialność – goście muszą być zadowoleni z obsługi i zamówionych posiłków. Dodatkowo menu musi być ciekawe, a składniki świeże i smaczne. Zadowolić wszystkich jest naprawdę trudno, a mimo to w restauracji każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Higieniczna czystość na kuchni i sali również jest niezwykle  ważna – schludny wygląd restauracji to podstawa.

Na koniec dochodzi jeszcze sprawa wyrzucania ogromnych ilości jedzenia, które trafiają do śmietnika każdego dnia – najczęściej są to warzywa i mięso. I jest to zarówno ogromna strata finansowa, jak również problem moralny, jeśli pomyślimy o innych, którzy umierają z głodu, zarówno w naszej okolicy, jak i na całym świecie.

Czy marnowanie żywności w restauracji można ograniczyć? Oczywiście! Wystarczy tylko wprowadzić w życie kilka nowych zasad, które poprawią  funkcjonowanie restauracji bez szkody dla klientów, a wręcz zwiększenia ich zadowolenia.

Po pierwsze: planowanie zakupów

Goście przychodząc do restauracji wymagają wysokiej jakości posiłków. Takich niestety nie przygotujemy z mało jędrnych warzyw czy mrożonego mięsa. Dlatego składniki muszą być świeże i apetyczne. Prowadząc restaurację już jakiś czas możemy dobrze zaplanować zakupy, dzięki czemu kupimy wystarczającą ilość żywności, która zostanie wykorzystana podczas gotowania.

Przykładowo w naszym kraju z pewnością w niedziele najlepiej sprzedaje się rosół, a w piątki dania rybne. Tym samym na piątek nie warto zamawiać dużych ilości mięsa. Wystarczy dokładnie przeanalizować zamówienia z ostatnich miesięcy i z pewnością szybko wyjdzie zależność, co i kiedy najlepiej się sprzedaje. Pozwoli to zaplanować mądre zakupy i ograniczyć ilość niepotrzebnych ilości  niektórych produktów.

Po drugie: stworzenie krótkiego menu

Przeprowadzenie analizy zamówień pomoże też zobaczyć, którymi pozycjami goście są najmniej zainteresowani. Na podstawie składanych zamówień możemy stworzyć nowe menu z ograniczoną ilością pozycji, co niesie za sobą wiele korzyści. Zakupy będą dotyczyć mniejszej ilości (rodzajów) produktów, a tym samym ryzyko marnotrawienia będzie dużo niższe. Dodatkowo ograniczone menu pozwala wybrać najlepsze dania wykonane tylko ze świeżych składników. Najlepsi restauratorzy mają w menu dania, które opanowali do perfekcji, między innymi dzięki temu, że mogą się skupić na wykonywaniu tylko kilku rodzajów dań obiadowych. Dodatkowo mniejsze menu ułatwia dokonania wyboru gościom.

Po trzecie: wprowadzenie dania dnia

Danie dnia w restauracji nie znajduje się w podstawowym menu, ale jest oferowane przez obsługę. Niższa cena i codzienna różnorodność przyciągają ciekawość gości. Danie dnia możemy stworzyć ze składników, które zostały z poprzedniego dnia, dzięki czemu wykorzystamy wciąż świeże produkty, które następnego dnia mogłyby nadawać się tylko do wyrzucenia. Dotyczy to szczególnie takich produktów jak mięso czy ryby.

Po czwarte: segregacja resztek

Wyrzucane resztki jedzenia powinniśmy segregować i wyrzucać do odpowiednich pojemników. Obierki z warzyw i owoców, skorupki jaj oraz resztki z dań wegetariańskich możemy kompostować lub wyrzucać do odpadów bio. Dzięki czemu ograniczymy ilość odpadów zmieszanych, które zalegają na wysypiskach. Niestety mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego nie nadają się do kompostowania.

Po piąte: niższe ceny przed zamknięciem

Aby zmniejszyć ilość wyrzucanego jedzenia, a tym samym pieniędzy warto wdrożyć w swojej restauracji program wyprzedażowy. Można zrobić go na własną rękę lub dołączyć do programu, przykładowo „Too good to go”. Restauratorzy mogą na koniec dnia oferować dania, które zostały przygotowane i nie sprzedane lub ze składników, które następnego dnia nie będą już świeże. Dzięki temu klienci będą mogli kupić taniej posiłki, a restauracja nie będzie musiała wyrzucać jedzenia. Co więcej, jedzenie nie jest oddawane całkowicie za darmo, więc zwrócą się przynajmniej koszty jego przygotowania.

Po szóste: oferuj pakowanie resztek na wynos

Goście często niedojadają swoich dań i zostawiają je na talerzu. To jednocześnie powoduje wyrzuty sumienia u klientów, że zapłacili za posiłek i nie są w stanie zjeść go w całości, a także generuje dodatkowe odpady. Oferowanie gościom zapakowanie niedojedzonego posiłku jest więc korzystne dla obu stron. Dlatego warto wyposażyć restauracje w odpowiednie pojemniki na wynos, takie jak pojemniki z trzciny cukrowej, ekologicznego plastiku, ze styropianu czy aluminium. Estetyczne zapakowanie resztek posiłku jest również wizytówką restauracji. Dlatego oprócz wytrzymałego materiału, zwróćmy też uwagę na wygodę transportu i możliwość przechowywania w lodówce.