Na rok 2022 wielu z nas patrzy z dużą dozą nieufności ze względu na wciąż panującą pandemię, nowe obostrzenia i zmiany, do których musimy szybko się przyzwyczajać. Sytuacja ekonomiczna nie jest klarowna, a wysoka inflacja martwi nas wszystkich. Jakich zmian możemy spodziewać się na rynku opakowań jednorazowych?

Zacznijmy od złych wiadomości

Obecnie najbardziej martwi nas wysoki i dynamiczny wzrost cen wszystkich produktów. Inflacja przeraża ludzi zamożnych, klasę średnią i tych biedniejszych. Rosną ceny surowców, co odbija się na każdym możliwym do zakupienia produkcie. Znacznie wzrosły także ceny prądu i gazu, które również mają duży wpływ na ceny w sklepach, a przede wszystkim wysokość domowych rachunków. Przez pandemię, obostrzenia i kwarantannę pracowników wiele zakładów ma problem z produkcją ze względu na brak ludzi i gorszy dostęp do surowców. W niektórych segmentach powstało błędne koło – przedsiębiorcy ze strachu przed podnoszeniem cen surowców zaczęły wykupować je „na zapas” podbijając tym samym popyt i dając zielone światło do podnoszenia ich cen. Surowców tych zaczęło także brakować dla innych przedsiębiorstw, a nowe dostawy wiążą się z wyższymi cenami. Braki surowców to także duże opóźnienia w produkcji i gorszy dostęp do produktów.

Niewiedza, co do przyszłości i planów rządu wprowadza zamęt i niepewność. Rynek opakowań jednorazowych przez wprowadzane lockdowny, zamknięcie gastronomii i zakazu zgromadzeń bardzo mocno ucierpiał. Wciąż nie wiadomo kiedy z produkcji i sprzedaży zostaną wyłączone opakowania styropianowe i plastikowe oraz jak zmieni się wysokość podatków na opakowania jednorazowe.

Co więcej, unijne rozporządzenia dotyczące dyrektywy plastikowej mogą przynieść nowe podatki, a tym samym wzrost cen produktów. Nie ma żadnych informacji na temat nowych opłat i podatków, które mogą być wprowadzone w najbliższym, wciąż nieokreślonym czasie, co może prowadzić do stagnacji i braku chęci rozwoju branży.

I najgorsze, co może nas czekać to kryzys ekonomiczny, do którego może doprowadzić wysoka inflacja, wzrost kosztów kredytów oraz spowolnienie gospodarki. Rosnące ceny połączone z brakiem lub niską podwyżką płac doprowadzi do znacznego zmniejszenia popytu na  przyjemności i rzeczy materialne.

Co dobrego może przynieść rok 2022?

Badania wykazują, że coraz mniej boimy się wirusa Covid-19, a panujące nastroje wśród obywateli raczej nie pozwolą na kolejny lockdown i zamknięcie w domach. To szansa na odbudowanie branży HoReCa, która niezwykle mocno odczuła skutki pandemii. Wartość rynku HoReCa w zeszłym roku spadła o ponad 30%. Analitycy zgodnie twierdzą, że dopiero w kolejnym roku branża gastronomiczna, hotelarska i eventowa wróci do normalności, czyli osiągnie wartość, jaką miało przed wprowadzeniem surowych obostrzeń. Wielu ludzi po lockdownie zaczęło doceniać lokale gastronomiczne i turystykę, co może wpłynąć na wzrost popytu na ich usługi, a tym samym zwiększenie zapotrzebowania na opakowania jednorazowe.

Na rynku pojawiają się także nowe, ekologiczne produkty, które z powodzeniem zastępują plastik czy inne trudne do recyklingu wytwory. Dotyczy to również rynku opakowań jednorazowych. Coraz bardziej zwracamy uwagę na ochronę środowiska i staramy się nie zanieczyszczać naszej planety. Segregacja odpadów weszła nam w krew i nie jest już tak kłopotliwa jak na początku. Wybieramy także produkty, które można oddać do recyklingu i jeśli jest taka możliwość, wybieramy opakowania wielorazowe.

Uwagę na ochronę środowiska zwróciła też znana firma kurierska, która wprowadza na rynek opakowania wielorazowe. Sklepy e-commerc według danych z zeszłego roku wysłały do klientów ponad 640 milionów paczek, z czego opakowanie każdego z nich najpewniej trafiło do kosza. Dlatego firma kurierska Inpost stawia na wielorazowe opakowania, które konsument, będzie mógł zwrócić do paczkomatu. A ze skrytki trafi z powrotem do sklepu, gdzie będzie mógł zostać ponownie użyty. Niektórzy zarzucają firmie, że to zagranie marketingowe, ale nie można odebrać mu dbałości o środowisko.

Używanie opakowań wielorazowych zmniejszy także popyt na te jednorazowe, które mnożą problem odpadów. Zmniejszenie zapotrzebowania na kartony, koperty czy wypełniacze sprawi także, że ich ceny mogą  się uregulować.

Wszyscy z oczekiwaniem i niekiedy dużą dozą nieufności patrzą w przyszłość i czekają na zmiany, jakie przyniesie nowy rok. Wciąż uczymy się życia w pandemii i z niecierpliwością czekamy na powrót do normalności i pozytywnego patrzenia na świat.