Pierwszą kwestią na jaką zwracają uwagę konsumenci, jest opakowanie. Ma ono istotny wpływ na sprzedaż oraz postrzeganie danej marki. Kilka istotnych elementów może znacznie zwiększyć popyt, a co za tym idzie, firma będzie więcej zarabiać.

Jakie elementy na opakowaniu, wpływają na zachowanie konsumentów?

            Wygląd opakowania ma znaczący wpływ na zakup produktów. Kluczowymi elementami, na które konsumenci zwracają uwagę są:

  •          Kolory
  •          Ekspozycja nazwy
  •          Oryginalność
  •          Wyszczególnienie przeznaczenia produktu

Badania pokazują, że podczas robienia zakupów, konsument przygląda się każdemu opakowaniu średnio przez 7 sekund. Tylko tyle czasu potrzeba, aby towar zrobił na kliencie pozytywne, bądź negatywne wrażenie. Ważny jest zatem dobór kolorów, rozpoznawalność marki oraz dopasowanie opakowania do preferencji potencjalnych klientów.

Użyteczność opakowania

            Funkcjonalność ma ogromny wpływ na sprzedaż, ponieważ źle skonstruowane opakowania powodują frustrację klientów, przez co produkt może nie być zakupiony kolejny raz. Na etykiecie powinny być podstawowe informacje, takie jak skład, producent, czy zastosowanie. Opakowanie powinno również chronić produkt przed niekorzystnymi warunkami.

Ekologiczne opakowania

            Ze względu na coraz większą świadomość konsumentów, opakowania powinny być produkowane z materiałów, które można poddać recyklingowi. Takie działania nie tylko zwiększą sprzedaż, ale również zmniejszą zagrożenia płynące zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Ekologiczne opakowania kojarzą się również z produktami wysokiej jakości, dlatego też konsumenci chętniej wybierają tego typu produkty.

Emocje w podejmowaniu decyzji

            Nasz mózg bardzo często podejmuje decyzje ze względu na emocje jakie towarzyszyły nam podczas ostatnich zakupów, dlatego też bardzo często sięgamy po produkty, które miło nam się kojarzą. Producenci jednak zwrócili również uwagę na inny zmysł jakim jest dotyk. Dowiedziono bowiem, że nasz mózg bardzo silnie reaguje na tego typu bodziec, dlatego też, coraz częściej w sklepach pojawiają się opakowania z wyciętymi otworami, które pozwalają konsumentom dotknąć produkt.

Ponowne wykorzystanie opakowań

            Producenci zwracają również uwagę na fakt, iż konsumenci lubią przekształcać opakowania po zużytych produktach. Sięgają zatem po niestandardowe rozwiązania, które zaskakują potencjalnych klientów. Niektóre opakowania mają zabawną grafikę, inne zaskakują swoją elegancją, dzięki czemu stanowią również idealną ozdobę w naszej kuchni, bądź też innym pomieszczeniu. W momencie, gdy konsument może ponownie wykorzystać dane opakowanie, zamiast go wyrzucać, w swoim mózgu tworzy pozytywne odczucia, dzięki czemu znacznie częściej wybiera produkty danej firmy.

            Zanim zabierzemy się za projekt opakowania, zastanówmy się nad tymi istotnymi elementami. Jak widać, mają one ogromny wpływ na podejmowane przez konsumentów decyzje co do wyboru produktów. Musimy pamiętać o tym, że zadowolony klient z chęcią wybierze kolejnym razem produkty naszej marki, a nawet poleci je swoim znajomym i rodzinie.